
ОДЕСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ТЕХНОЛОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Студентське життя

Зараз майже ніхто не працює в поодинці. Кожен працівник спілкується з колегами, а іноді ще й з клієнтами, партнерами. Він повинен вміти домовлятися з ними, аргументувати свою позицію і доносити її до інших людей. Крім того, гнучкі навички допомагають працювати з інформацією, не відстати від життя і впевнено почувати себе в професії.
Тобто soft skills важливі і для дизайнера, і для менеджера з продажу, для програміста і керівника, маркетолога і викладача. Підприємці, фрілансери, наукові співробітники не виняток. Soft skills потрібні всім.
Самі гнучкі навички були завжди, в будь-яку епоху. Просто раніше не використовувалося саме поняття soft skills. Дослідження в цій області почалися в США приблизно в 1960-і роки, а в бізнес-середовище цей термін увійшов ще пізніше, в кінці дев’яностих.
Зараз інтерес до soft skills і потреба в них стали ще сильніше. Технології розвиваються так стрімко, що отримані нами знання дуже швидко застарівають. Тому цінних стає не той працівник, який колись багато всього вивчив, а той, хто вміє швидко вчитися, ефективно пристосовуватися під нові умови і знаходити нестандартні рішення. Крім того, успіх всього проекту часто залежить від взаєморозуміння в команді.
Гнучких навичок багато, причому серед них є такі, які майже (або зовсім) не пов’язані між собою. Умовно всі soft skills можна розділити на кілька груп:

Важливо не забувати ось що: який би спосіб ви не вибрали, вам знадобляться саморефлексія, осмислення і оцінка отриманого досвіду. До речі, вони теж soft skills, так що розвивати їх корисно.
Поняттю soft skills часто протиставляють поняття hard skills – «жорсткі навички». Це знання і вміння, специфічні для конкретної професії. Наприклад, для програміста це знання мов програмування, для інтернет-маркетолога – володіння інструментами аналітики, для графічного дизайнера – впевнене знання професійних програм.
Гнучкі навички важливі, але сам набір навичок і співвідношення soft skills і hard skills залежать від компанії та від спеціальності.
Наприклад, Ліана Григорян, керівник HR- і PR-відділів у AIC, так описує підхід своєї компанії: «Коли ми проводимо оцінку кандидатів або співробітників, в першу чергу звертаємо увагу на soft skills. Залежно від позиції їх набір і рівень може бути різним. Вони важливіше прикладних технічних навичок ».
У Ribas Hotels Group при підборі на керівні позиції 80% уваги звертають на гнучкі навички кандидата і тільки 20% – на професійні. Але при підборі лінійного персоналу і фахівців співвідношення зворотне: 80% – hard skills і тільки 20% – soft. Артур Лупашко, генеральний директор Ribas Hotels Group, уточнює: «Але це не означає, що, наприклад, кухар не повинен приділяти увагу своїм особистим якостям, а зосередитися тільки на кваліфікації. Особистісні особливості і гнучкі навички допомагають розвиватися фахівця ».
На Заході вже досить давно публікуються роботи і навіть захищаються дисертації на цю тему. Ось кілька прикладів. У журналі “Higher Education in Europe” ще в 2008 році була опублікована стаття, яка доводить, що гнучкі навички – настільки ж невід’ємна частина професійних компетенцій, як і жорсткі. Автор вважає, що сучасна освіта повинна включати в себе і тренування soft skills – щоб випускники відповідали вимогам ринку праці.
International Journal of Managing Projects in Business опублікував дослідження, що показує, що основні складності в роботі над проектом створює людський фактор. Дослідники резюмують важливість soft skills в управлінні.
Джина Уотсон Мітчелл в своїй дисертації аналізує дані опитувань і рекомендує університетам включати розвиток гнучких навичок в свої навчальні плани.
Розвинути soft skill можна за допомогою декількох способів:

Література про soft skills
Книги по развитию личной эффективности
- Д. Канеман. «Думай медленно, решай быстро». Книга объясняет, почему мы часто совершаем нерациональные поступки и принимаем неверные решения, и рассказывает, что с этим делать.
- М. Дорофеев. «Джедайские техники: Как воспитать свою обезьяну, опустошить инбокс и сберечь мыслетопливо». Рассказывает о современных подходах к повышению продуктивности.
- Д. Аллен. «Как привести дела в порядок. Искусство продуктивности без стресса». Очень известная книга. Помогает верно определять цели и ставить приоритеты, доводить дела до конца и при этом успевать отдыхать.
Книги по развитию креативности, творческого потенциала
- М. Микалко. «Рисовый штурм и ещё 21 способ мыслить нестандартно». В книге собраны техники и упражнения для развития творческих способностей и нестандартного мышления. Хорошее дополнение — вторая книга этого же автора: «Взлом креатива. Как увидеть то, чего не видят другие».
- М. Атавар. «Креативность. Используй нестандартные решения каждый день». Автор — британский художник. В книге описаны 20 практических упражнений для развития креативности.
Книги про развитие стрессоустойчивости
- Д. Карнеги. «Как перестать беспокоиться и начать жить». Уже классика, но пригодится и сейчас. Много советов, простой язык, изрядное количество примеров и человеческих историй.
- М. Мэнсон. «Тонкое искусство Пофигизма. Парадоксальный способ быть счастливым». Книга учит различать важное и малозначащее, правильно расставлять приоритеты и не тратить душевные силы на ерунду.
Книги про коммуникативные навыки
- Д. Карнеги. «Как завоёвывать друзей и оказывать влияние на людей». Книга вышла ещё в 1936 году, стала крупным событием и около десяти лет была бестселлером (по версии New York Times). Одни оценивают её очень высоко, другие жёстко критикуют. Но много полезного из неё можно почерпнуть и сейчас.
- Н. Региер. «Конфликт — это подарок. Как направить энергию разногласий в мирное русло». Про конфликты в широком смысле слова — от рабочих до семейных.
- Г. Кеннеди. «Договориться можно обо всём! Как добиваться максимума в любых переговорах».Про переговоры и умение договариваться. Много рекомендаций.